De vereniging

Ad Legem is in 2002 opgericht als studievereniging voor het Instituut voor Rechtenstudies van de Hanzehogeschool Groningen door docent John Meijer. Hij eindigde zijn toespraak op de openingsborrel met de woorden: een kleine vereniging, maar met recht de grootste. Ad Legem bestaat tegenwoordig uit het bestuur, acht commissies en ruim 1000 leden.

Ad Legem wil een brug slaan tussen haar studenten en het werkveld. Wij organiseren activiteiten die de ogen van de studenten openen en een beter beeld van het werkveld geven. Ook stimuleert Ad Legem haar studenten om buitenschoolse activiteiten te organiseren. Alleen studie maakt nog geen student! Daarom kunnen de studenten via Ad Legem veel en belangrijke contacten opdoen. Naast de educatieve activiteiten die Ad Legem organiseert, organiseert zij ook een maandelijkse borrel en een jaarlijks gala, zodat studenten elkaar ook buiten de studie beter leren kennen.

Ad Legem vindt het belangrijk dat haar leden zich thuis voelen en zelf kunnen bepalen in welke mate ze betrokken zijn bij de vereniging. Zo kunnen ze vrijblijvend deelnemen aan onze activiteiten om hun kennis te verrijken. Ook kunnen zij een commissie- of bestuursfunctie vervullen.

Onderstaand document geeft de huidige statuten van studievereniging Ad Legem weer.